Q&A (Swedish)
Delårsrapport q3 2025
Publicerat 3 november 2025
- Vad var highlights under kvartalet?
Vi såg framförallt en stark resultatutveckling under kvartalet. Intäkterna ökade 15 procent till 81,3 mkr, medan rörelseresultatet mer än fördubblades till 18,3 mkr (7,8 mkr).Rörelsemarginalen steg till 22,5% från 11,0%. En gynnsam produktmix med 21% av intäkterna konceptleveranser (konsult- och konceptintäkter) låg bakom förbättringen.
Det är vår satsning på att ta uppdrag från kommuner som ger resultat. Här arbetar vi med kommuner och företag som vill utveckla sin järnvägsinfrastruktur. Detta kan även leda till nya affärer och infrastrukturförvaltning, som också är en växande affär för oss.
Det var också under tredje kvartalet som vi gick iland med rekryteringen av en ny VD. När Jenny Johansson tillträder VD-posten i början av nästa år öppnas ett nytt kapitel där vi än tydligare positionerar oss för tillväxt. - Kommer ni kunna upprätthålla marginalerna på dessa nivåer?
Vi arbetar aktivt med att sälja konsult- och koncepttjänster vilka har bra marginaler, men vi vill även expandera vår verksamhet inom förädling och uthyrning.
Vi har en strategi som innebär att vi ska växa på flera fronter, och vi rustar oss också för att kunna göra det. Detta är ett av skälen till att vi rekryterat en ny VD. Vi stärker oss också inom skydd och säkerhet för planerade aktiviteter inom Totalförsvaret, genom godkännanden av Inspektionen av strategiska produkter (ISP) och arbete inom de fem säkerhetsdomänerna i standarden ISO 22340. - Vilka möjligheter ser ni inom Totalförsvaret?
Det geopolitiska läget och Sveriges inträde i Nato samverkar till att ställa högre krav på Sveriges försvarsförmåga. För järnvägen innebär det större och delvis annan kapacitet för transporter av både människor och gods. Transporter behöver i högre utsträckning kunna ske i öst-västlig riktning, med medföljande behov av serviceanläggningar. - Hur påverkas Train Alliance av det svaga läget för järnvägen?
Vi ser en god efterfrågan på våra tjänster, med stora möjligheter för oss inom konceptutveckling åt kommuner och företag.
Vi ser också god efterfrågan från olika typer av aktörer som vill etablera sig på våra markområden.
Slutligen ska man också komma ihåg att den nationella planen innebär en stor satsning på järnväg som kommer att gynna hela sektorn. Planen lägger stort fokus på att arbeta vidare med underhållsskulden inom järnvägen vilket är efterlängtat och absolut nödvändigt. Kapacitetsförstärkningar på bland annat Västrastambanan är särskilt positivt då det möjliggör fler tåglägen, vilket gynnar Train Alliances kunder i Hallsberg och Mälardalen som har olika omlopp till och från Göteborg med hamn. En annan viktig del i den Nationella planen är att stärka Totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen. Här gäller det att snabbt bygga ny förmåga inom Totalförsvaret och ge goda alternativ för kunder som vill ha transporter med små klimatavtryck. Båda dessa områden ligger i linje med vår verksamhet. - Varför klassas investeringarna i SMARTCargo som finansiella anläggningstillgångar?
Att dessa investeringar sker via ett separat bolag gör dem till finansiella, medan klassningen som anläggningstillgång har att göra med projektets längd där vi avser att behålla bolaget i mer än 12 månader. - Vilka effekter kan vattendomen i Sigtuna få för er?
Domen gäller en viss del av den mark vi har i Sigtuna där vi räknar med att dom meddelas inom några veckor. Detta är idag råmark, där detaljplan ännu inte vunnit laga kraft.
I sämsta fall innebär det att vi inte kan utnyttja denna mark och att lokaliseringen av SMARTCargo-projektet behöver förändras en del men fortsatt kommer att genomföras. - Räknar ni fortsatt med samråd för Hedensberg/Västerås under andra halvåret 2025?
Vi räknar med att samråd ska inledas under andra halvåret 2025. Vårt mål är sedan att ha detaljplanen i laga kraft under 2026. Diskussioner pågår redan med intressenter som vill etablera sig på området. - Vad gör ni för att förbättra transparensen i bolaget?
Vi arbetar på flera fronter för att förbättra vår kommunikation och transparens. Årsredovisningen innehåller allt mer information, vi har utvecklat våra delårsrapporter och även hemsidan. Detta arbete fortsätter Vi kommer också bli mer aktiva med investerarkontakter när Jenny Johansson kommer på plats. - Varför offentliggör ni inte en fastighetsförteckning?
Det har tidigare inte efterfrågats, men nu när det uttryckts önskemål om detta så får vi ta ställning till om vi ska offentliggöra en sådan.
Man ska komma ihåg att vi arbetar med att utveckla mark från råmark till järnvägsklar, vilket är något annat än ett fastighetsbolag som äger bebyggda och intäktsgenererande fastigheter. Idag beskriver vi våra fastigheter och vilket utvecklingsskede de befinner sig i, vilka som generera intäkter och inte, etc. På så sätt har vi försökt ge en god överblick över tillgångarna.
Delårsrapport q2 2025
Publicerat 12 augusti 2025
- Vad var highlights under kvartalet?
Det viktigaste var att vi fick vårt säkerhetstillstånd för sido- och huvudspår på plats. Vi har arbetet med detta i ett drygt år för att möta de skärpta krav som finns i den nya lagstiftningen. Så vitt vi vet är vi den enda fristående aktören som har detta tillstånd. Vi ser goda möjligheter att bygga en affär runt detta genom att erbjuda våra tjänster till kommuner som ofta äger viss järnvägsinfrastruktur, men även till andra aktörer.
Satsningen på kommuner resulterade i en bra resultatförstärkning, vilket naturligtvis är en highlight under kvartalet. På detta område kan och vill vi växa mer. Förvaltningstjänster har vi goda möjligheter att skala upp rejält, medan affärsutveckling som också är en viktig del, fordrar på sikt en större organisation vilket vi nu också rustar för.
Slutligen måste vi också nämna att vi gick iland med rekryteringen av en ny VD, där vi meddelade att Jenny Johansson tillträder VD-posten i början av nästa år. Då öppnas ett nytt kapitel för Train Alliance där vi än tydligare positionerar oss för tillväxt. Styrelsens vision för detta kapitel är att bygga och bredda organisationen för att tillvarata de stora affärsmöjligheter som finns. - Hur kommer det sig att resultatet växer så mycket snabbare än omsättningen under kvartalet?
Rörelsemarginalen stärktes till 23,9% under kvartalet, från 16,1% under andra kvartalet i fjol. Detta förklaras i hög utsträckning av en mer gynnsam produktmix med en större andel konceptleveranser, framför allt till kommuner där vi drar fördel av vårt säkerhetstilltstånd. - Kommer ni kunna upprätthålla marginalerna på dessa nivåer?
Vi har en strategi som innebär att vi ska växa på flera fronter, och vi rustar oss också för att kunna göra det, bland annat med en ny VD.
Vi arbetar aktivt på att sälja konsult- och koncepttjänster, vilka har bra marginaler, men vi vill även expandera vår verksamhet inom förädling och uthyrning. - Verksamheten ger ett positivt kassaflöde, men totalt sett är det negativt. Kan du kommentera detta?
Verksamheten ger ett bra kassaflöde, med ett inflöde på 19,4 mkr före förändring av rörelsekapitalet. Vi startade byggprojekt under kvartalet vilket gör att vi binder mer rörelsekapital.
Sedan har vi nu börjat investera i SmartCargo-projektet. Detta är ett stort och viktigt projekt för oss som enligt våra beräkningar kommer att be betydande intäkter. Vi har också tagit höjd för att investeringarna i detta projekt fortsätter genom att ta upp lån. - Hur ska SmartCargo-projektet finansieras?
Projektet beräknas kosta drygt 1 miljard kronor, där EU finansierar en tredjedel. Resterande delar planerar vi att finansiera via egna medel, olika former av lån och annat kapital. Under andra kvartalet tog vi upp lån om 104 mkr i detta syfte. - När börjar SmartCargo-projektet generera intäkter?
Projektet bedöms vara färdigställt 2028 och kommer då att börja generera återkommande intäkter för oss. Investeringarna beräknas öka kapaciteten i Sigtuna väsentligt. Intäkterna kommer då huvudsakligen i form av tillgängliggörande av kapacitet och funktion, såsom nyttjande av terminaler och spår. Terminalerna kommer att vara öppna för alla operatörer. - Vad är status i Tillberga/Västerås?
Arbetet bedrivs i högt tempo med kommunens förtjänst. Efter halvårsskiftet har beslut fattats om att samråd ska ske under andra halvåret 2025. Detta är rekordfart, vilket inte hade varit möjligt utan kommunens proaktivitet.
Det järnvägsanslutna logistikområdet är på dryga 900 000 kvm så vi kommer att ha plats för flera aktörer. Vi har tydliga intressen från flera potentiella aktörer och en handfull av dem betalar också en marksäkringsavgift för att de är måna om sin etablering på området. Nästa större steg kommer vi att kunna ta efter samrådet och när detaljplanen vinner laga kraft. - Vad är det för uppdrag ni har i Ånge?
I Ånge arbetar vi för kommunen. Dels förvaltar vi deras egenägda järnvägsinfrastruktur, dels levererar vi konsulttjänster kring hur de kan utveckla sin infrastruktur för att möta behoven hos olika typer av aktörer som är eller vill vara aktiva i området.
Vi är väldigt stolta över detta uppdrag och ser samarbetet som en modell vi gärna tar vidare till andra kommuner. - Vad är det som har hänt i ägarlistan?
Vi är ett noterat bolag och redovisar i våra kvartalsrapporter de tio största ägarna. Dessa uppgifter hämtar vi från Euroclear, som för ett öppet register. Vi kan konstatera att Polar Structure under kvartalet blivit vår största ägare med 29,9 procent av rösterna.
Bolaget är inte i en position där de kan svara för sina ägares räkning, utan frågor kring deras ägande får riktas direkt till dem.
