Q&A (Swedish)
Delårsrapport q2 2025
Publicerat 12 augusti 2025
- Vad var highlights under kvartalet?
Det viktigaste var att vi fick vårt säkerhetstillstånd för sido- och huvudspår på plats. Vi har arbetet med detta i ett drygt år för att möta de skärpta krav som finns i den nya lagstiftningen. Så vitt vi vet är vi den enda fristående aktören som har detta tillstånd. Vi ser goda möjligheter att bygga en affär runt detta genom att erbjuda våra tjänster till kommuner som ofta äger viss järnvägsinfrastruktur, men även till andra aktörer.
Satsningen på kommuner resulterade i en bra resultatförstärkning, vilket naturligtvis är en highlight under kvartalet. På detta område kan och vill vi växa mer. Förvaltningstjänster har vi goda möjligheter att skala upp rejält, medan affärsutveckling som också är en viktig del, fordrar på sikt en större organisation vilket vi nu också rustar för.
Slutligen måste vi också nämna att vi gick iland med rekryteringen av en ny VD, där vi meddelade att Jenny Johansson tillträder VD-posten i början av nästa år. Då öppnas ett nytt kapitel för Train Alliance där vi än tydligare positionerar oss för tillväxt. Styrelsens vision för detta kapitel är att bygga och bredda organisationen för att tillvarata de stora affärsmöjligheter som finns. - Hur kommer det sig att resultatet växer så mycket snabbare än omsättningen under kvartalet?
Rörelsemarginalen stärktes till 23,9% under kvartalet, från 16,1% under andra kvartalet i fjol. Detta förklaras i hög utsträckning av en mer gynnsam produktmix med en större andel konceptleveranser, framför allt till kommuner där vi drar fördel av vårt säkerhetstilltstånd. - Kommer ni kunna upprätthålla marginalerna på dessa nivåer?
Vi har en strategi som innebär att vi ska växa på flera fronter, och vi rustar oss också för att kunna göra det, bland annat med en ny VD.
Vi arbetar aktivt på att sälja konsult- och koncepttjänster, vilka har bra marginaler, men vi vill även expandera vår verksamhet inom förädling och uthyrning. - Verksamheten ger ett positivt kassaflöde, men totalt sett är det negativt. Kan du kommentera detta?
Verksamheten ger ett bra kassaflöde, med ett inflöde på 19,4 mkr före förändring av rörelsekapitalet. Vi startade byggprojekt under kvartalet vilket gör att vi binder mer rörelsekapital.
Sedan har vi nu börjat investera i SmartCargo-projektet. Detta är ett stort och viktigt projekt för oss som enligt våra beräkningar kommer att be betydande intäkter. Vi har också tagit höjd för att investeringarna i detta projekt fortsätter genom att ta upp lån. - Hur ska SmartCargo-projektet finansieras?
Projektet beräknas kosta drygt 1 miljard kronor, där EU finansierar en tredjedel. Resterande delar planerar vi att finansiera via egna medel, olika former av lån och annat kapital. Under andra kvartalet tog vi upp lån om 104 mkr i detta syfte. - När börjar SmartCargo-projektet generera intäkter?
Projektet bedöms vara färdigställt 2028 och kommer då att börja generera återkommande intäkter för oss. Investeringarna beräknas öka kapaciteten i Sigtuna väsentligt. Intäkterna kommer då huvudsakligen i form av tillgängliggörande av kapacitet och funktion, såsom nyttjande av terminaler och spår. Terminalerna kommer att vara öppna för alla operatörer. - Vad är status i Tillberga/Västerås?
Arbetet bedrivs i högt tempo med kommunens förtjänst. Efter halvårsskiftet har beslut fattats om att samråd ska ske under andra halvåret 2025. Detta är rekordfart, vilket inte hade varit möjligt utan kommunens proaktivitet.
Det järnvägsanslutna logistikområdet är på dryga 900 000 kvm så vi kommer att ha plats för flera aktörer. Vi har tydliga intressen från flera potentiella aktörer och en handfull av dem betalar också en marksäkringsavgift för att de är måna om sin etablering på området. Nästa större steg kommer vi att kunna ta efter samrådet och när detaljplanen vinner laga kraft. - Vad är det för uppdrag ni har i Ånge?
I Ånge arbetar vi för kommunen. Dels förvaltar vi deras egenägda järnvägsinfrastruktur, dels levererar vi konsulttjänster kring hur de kan utveckla sin infrastruktur för att möta behoven hos olika typer av aktörer som är eller vill vara aktiva i området.
Vi är väldigt stolta över detta uppdrag och ser samarbetet som en modell vi gärna tar vidare till andra kommuner. - Vad är det som har hänt i ägarlistan?
Vi är ett noterat bolag och redovisar i våra kvartalsrapporter de tio största ägarna. Dessa uppgifter hämtar vi från Euroclear, som för ett öppet register. Vi kan konstatera att Polar Structure under kvartalet blivit vår största ägare med 29,9 procent av rösterna.
Bolaget är inte i en position där de kan svara för sina ägares räkning, utan frågor kring deras ägande får riktas direkt till dem.