Regulatorisk

Train Alliance delårsrapport för tredje kvartalet 2025

 

Tredje kvartalet juli – september 2025

  • Rörelsens intäkter uppgick till 81,3 (70,5) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 18,3 (7,8 mkr
  • Nettoresultatet uppgick till 9,8 (5,9) mkr
  • Resultatet per aktie var 0,12 kr (0,07)
  • Det justerade substansvärdet uppgick till 36,0 kronor per aktie
  • Soliditeten uppgick till 72,5% (73,3% vid årsskiftet)

 

Första halvåret januari – september 2025

  • Rörelsens intäkter uppgick till 239,9 (222,0) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 52,6 (29,6) mkr
  • Nettoresultatet uppgick till 32,6 (22,7) mkr
  • Resultatet per aktie var 0,41 kr (0,29)

 

 

Händelser under kvartalet

Styrelsen utsåg Jenny Johansson till ny VD. Jenny Johansson tillträder i början av 2026 och kommer närmast från ÅF/AFRY där hon är chef för affärer inom järnväg. Nuvarande VD Joakim Weijmer övergår till rollen som säkerhetsskyddschef.

VD har ordet – Positiv utveckling med fortsatt resultatlyft

Rörelseintäkterna under det tredje kvartalet steg till 81,3 (70,5) mkr och under årets första nio månader till 239,9 (222,0) mkr. Tack vare en mer gynnsam produktmix har detta resulterat i tydliga resultatförstärkningar. Rörelseresultatet ökade under kvartalet till 18,3 (7,8) mkr och under niomånadersperioden till 52,6 (29,6) mkr. Koncept- och konsultintäkter svarade under kvartalet för 21,8 procent av omsättningen och för niomånadersperioden till 21,4 procent, mer än en fördubbling från 10,5 procent under helåret 2024. Koncept- och konsultintäkter härrör främst från infrastrukturutveckling för kommuner, där speciellt Ånge kan nämnas. Detta är en viktig komponent för förstärkt rörelsemarginal.

Investeringarna under kvartalet uppgick till 62 mkr fördelat på 50 mkr i finansiella anläggningstillgångar avseende SMARTCargo och 12 mkr i materiella anläggningstillgångar avseende färdigställande av Borlänge och start av en ny slussterminal i Hallsberg.

Nationella planens inverkan på bolaget

Trafikverket överlämnade sitt förslag på Nationell plan till infrastrukturministern den 30 september 2025. Planen lägger stort fokus på att arbeta vidare med underhållsskulden inom järnvägen vilket är efterlängtat och absolut nödvändigt. Kapacitetsförstärkningar på bland annat Västrastambanan är särskilt positivt då det möjliggör fler tåglägen, vilket gynnar Train Alliances kunder i Hallsberg och Mälardalen som har olika omlopp till och från Göteborg med hamn.

En annan viktig del i den Nationella planen är att stärka Totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen. Här gäller det att snabbt bygga ny förmåga inom Totalförsvaret och ge goda alternativ för kunder som vill ha transporter med små klimatavtryck. Båda dessa områden ligger i linje med vår verksamhet.

Förslaget till Nationell plan 2026–2037 ska ut på remiss till den 30 december. Regeringen väntas fastställa planen våren 2026.

Järnvägsbranschen och dess utmaningar

Vi kan konstatera att delar av branschen har det kämpigt med ekonomin, där främst godstrafiken och den upphandlade persontrafiken har lönsamhetsproblem medan det ser betydligt ljusare ut för den kommersiella persontrafiken. Detta påverkar givetvis branschen när det kommer till investeringar och planeringsförutsättningar.

Våra projekt och uppdrag under perioden

För Train Alliance har fokus under perioden varit att leverera och färdigställa Borlänge som nu har övergått till förvaltning. I Hallsberg är arbetet med att bygga en ny slussterminal om 26 000 kvm med järnvägsanslutning i full gång med planerat färdigställande under första kvartalet 2026. Här ingår också utveckling av järnvägsinfrastrukturen på Ralaområdet så att anslutning kan ske till Sannahed vilket skapar redundans för hela Ralaområdet.

På Brista verksamhetsområde i Sigtuna pågår SMARTCargo-projektet med markarbeten. Sprängning av berg görs med ny teknik som inte avger något kväve, en miljövänlig metod som vi är först med att använda i Sverige ovan jord. Parallellt pågår projektering av förbindelsespåret mellan Brista och Krogsta/Rosersberg som när den om något år är klar stärker kapaciteten i sidosystemet avsevärt till nytta för både järnvägsterminalen i Brista och Rikskombiterminalen.

Huvudförhandlingar kring en vattendom på verksamhetsområdet ägde rum i september och dom väntas senare i höst. Eftersom domen kan komma att påverka hur vi kan disponera marken på en del av området, kan vi behöva invänta att den vinner laga kraft innan vissa projektsteg genomförs. Projektet fortlöper för närvarande dock enligt tidplan.

I Västerås/Tillberga fortsätter arbetet med detaljplanen där samråd är nästa steg. Vårt mål är att ha detaljplanen i laga kraft under 2026. Diskussioner pågår redan med intressenter som vill etablera sig på området.

Vi har under perioden lanserat tjänster till kommuner som äger och vill utveckla sin järnvägsinfrastruktur och utfört tjänster åt ytterligare två kommuner. Samarbetena med kommuner fokuserar primärt på utveckling och kan i senare skede leda till nya affärer och infrastrukturförvaltning, som är en växande affär för oss.

Säkerhetsskydd

Arbetet med att stärka Train Alliance inom skydd och säkerhet pågår enligt plan med fokus på de fem säkerhetsdomänerna som finns i standarden ISO 22340. Målet är att vi skall vara klara med genomgången i början av 2026 varefter förvaltning av dessa domäner vidtar som en del av vårt ledningssystem.

Under sommaren blev vi också godkända av inspektionen för strategiska produkter (ISP), vilket är en styrka och förutsättning i kommande planerade aktiviteter inom ramen för Totalförsvaret.

Framåtblick och väsentliga händelser efter kvartalet

Vi ser ökade förfrågningar för våra markområden och vi för diskussioner med flera intressenter om olika affärer. Denna positiva utveckling sker trots de utmaningar som finns i järnvägsbranschen idag.

Jag vill tacka våra ägare, investerare och kunder för det fortsatta förtroendet.

 

Joakim Weijmer, VD Train Alliance

 

 

Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande och återfinns på följande länk: https://www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/

Denna delårsrapport innehåller sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 oktober 2025, kl. 08.00 CET.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Otto Persson, styrelseledamot och IR-ansvarig

Mail: otto.persson@trainalliance.se

Tel: 0582 – 121 00

Certified Adviser

Avanza Bank AB

 

 

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialistbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 3 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Avanza Bank som Certified Adviser.