
Sigtuna
Train Alliance äger drygt 440 000 kvm mark i Sigtuna, med järnvägsanslutning i både nord och syd. Tillgångarna genererar spårintäkter, hyror samt förvaltningsintäkter. Området ingår i Järnvägscentrum Stockholm Nord som redan idag är ett viktigt logistiskt nav för flera offentliga och privata aktörer. På Train Alliance mark ligger även Arlandas flygbränsleterminal, som klassas som ett riksintresse.
Området är sedan 2022 detaljplanelagt för järnvägsverksamhet. Den funktionsutredning som fastställdes i mars 2024 innebär en fortsatt utbyggnad av järnvägens kapacitet och funktion i syfte att väsentligt öka områdets godskapacitet. Bolaget inväntar ytterligare myndighetsbesked innan fullskalig utveckling tar vid.
Strategiskt arbete pågår med kommunen och andra markägare för att området ska få så ändamålsenlig utformning som möjligt, varför Train Alliance markinnehav kan komma att förändras via markbyten.
Train Alliance för dialoger med de järnvägskopplade TEN-T-hamnarna om att hantera väsentligt större godsvolymer på området.
SMARTCargo ökar kapaciteten
Under 2024 inleddes projektet SMARTCargo som syftar till att utveckla järnvägsinfrastrukturen för att möjliggöra en övergång från väg- och till järnvägstransporter i Stockholmsregionen. Målet är att lösa en systemstörande flaskhals genom investeringar som realiserar potentialen för kombiterminalen i Rosersberg och dess närliggande infrastruktur, såsom Brista-terminalen för flygbränsle. Projektet kommer därmed att öka kapaciteten på TEN-T-korridoren och därmed transporter bland annat via navet Göteborg, förbättra funktionalitet och kapacitet på E4:an i området samt kring Arlanda.
Projektet är omfattande med en total investeringsvolym om 1,1 miljarder kronor som till 30% samfinansieras av EU. Projektet har till uppgift att leverera viss kapacitet och funktion, inte anläggningar som sådana och kommer att generera nyttjandeintäkter från spår och terminaler. Investeringarna bedöms öka områdets godskapacitet tiofaldigt, vilket beräknas minska koldioxidutsläppen med över 11 000 ton per år vid 60% kapacitetsutnyttjande.
Nya järnvägsspår ska anläggas huvudsakligen för att förlänga ett sidospår, samt för att spåransluta terminaler. En ny terminal kommer att byggas nära flygbränsleterminalen i Brista, såsom visas i kartbilden, för effektiv omlastning av gods mellan järnväg och vägtransport. Projektet innehåller även synergistiska element som stödjer produktion och lagring av förnybar energi samt investeringar i smarta digitala verktyg för att förbättra terminalernas effektivitet.
Terminalerna kommer att vara öppna för alla operatörer på en icke-diskriminerande basis. Projektet ska enligt plan slutföras till 2028.