Train Alliance avyttrar riksterminalerna i Sigtuna för 500MSEK

Train Alliance avyttrar riksterminalerna i Sigtuna för 500 MSEK.

Köpare är Polarstructure AB:s hållbarhets- och infrastrukturbolag.

Affären genomförs genom bolagsavyttring. Tillträde och likvid kommer ske successivt under hösten efterhand som nytt ägartillstånd beviljas och registreras.

Train Alliance har sedan sitt eget förvärv verkat och förädlat terminalerna genom att framtidssäkra dessa till nästa generations järnväg. Bland annat till den nya förestående europeiska längdstandarden 1000 meter och också uppgraderat förutsättningarna kapacitetsmässigt för omflytt av gods från väg till järnväg -shift to rail-.

Polarstructure är en naturlig ägare som kommer fortsätta satsningen på hållbara och klimatsmarta transporter och adderar teknik för batteri och laddning till närdistribution med ellastbilar i Mälardalen – Gröna Vägen -.

I affären med Polarstructure så utvecklas också ett samarbete där Train Alliance stannar kvar som infrastrukturutvecklare och infrastrukturförvaltare på ett 25 årigt förvaltningskontrakt till terminalerna.

Affären frigör kapital för Train Alliance som då kan fortsätta sina investeringar i mark och förädlingsobjekt för järnvägen och samtidigt kan erhålla en årligt återkommande förvaltningsintäkt för sin naturliga roll som anläggnings- och utvecklingspartner.

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 juni 2022 kl. 08:00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

E-mail: otto.persson@trainalliance.se

Train Alliance Sweden AB har som affärsidé att långsiktigt och industriellt försörja operatörer med moderna och effektiva produktionsanläggningar för järnvägsrelaterade verksamheter inom infrastruktur och logistik. Bolaget arbetar i nära samarbete med operatörer och hyresgäster för att tillhandahålla produktionsanläggningar med hög effektivitet och kapacitet som ger direkt möjlighet till stora kostnadsbesparingar. Train Alliance har sitt bolagssäte i järnvägsorten Hallsberg och ägs av privata och institutionella ägare med såväl lokal som internationell spridning. Train Alliance är noterade på Nasdaq First North Growth Market och Avanza är Bolagets Certified Adviser, tel. +46 8 409 421 20, ca@avanza.se.