- JUSTERAT SUBSTANSVÄRDE PER AKTIE 36,6 KR
- SOLIDITET 75,4% (72,3% vid årsskiftet)
- RÖRELSENS INTÄKTER 70,5 MKR (65,5 MKR)
- RÖRELSERESULTAT 7,8 MKR (6,3 MKR)
Tredje kvartalet juli – september 2024
- Rörelsens intäkter uppgick till 70,5 (65,5) mkr
- Rörelseresultatet uppgick till 7,8 (6,3) mkr
- Nettoresultatet uppgick till 5,9 (4,5) mkr
- Resultatet per aktie var 0,07 kr (0,06)
- Det justerade substansvärdet uppgick till 36,6 kronor per aktie
- Soliditeten uppgick till 75,4% (72,3% vid årsskiftet)
Årets första nio månader januari – september 2024
- Rörelsens intäkter uppgick till 222,0 (209,8) mkr
- Rörelseresultatet uppgick till 29,6 (27,5) mkr
- Nettoresultatet uppgick till 22,7 (19,4) mkr
- Resultatet per aktie var 0,29 kr (0,25)
NYCKELTAL | Q3 2024 | Q3 2023 | 9M 2024 | 9M 2023 | 2023 |
Rörelseintäkter, tkr | 70 504 | 65 499 | 221 964 | 209 800 | 272 717 |
Rörelseresultat, tkr | 7 762 | 6 266 | 29 601 | 27 463 | 38 945 |
Periodens resultat, tkr | 5 857 | 4 508 | 22 703 | 19 421 | 36 918 |
Resultat per aktie, kr* | 0,07 | 0,06 | 0,29 | 0,25 | 0,46 |
Rörelsemarginal, % | 11,0 | 9,6 | 13,3 | 13,1 | 14,3 |
Kassaflöde löpande verksamhet, tkr | 41 872 | 30 994 | 334 542 | 33 392 | 15 635 |
Justerat substansvärde/ aktie, kr* | 36,59 | 40,34 | 36,59 | 40,34 | 37,5 |
Soliditet, % | 75,4 | 89,6 | 75,4 | 89,6 | 72,3 |
* omräknat för aktiesplit i juli 2023 |
Händelser efter periodens slut
- Train Alliance erhöll EU-bidrag om 28,7 MEUR (ca 327 MSEK) för genomförande av projektet SMARTCargo som syftar till att stärka kapacitet och funktion i den svenska delen av det europeiska järnvägsnätet TEN-T. Projektet beräknas pågå över tre år och omfattar en total projektvolym om 94,8 MEUR (ca 1 080 MSEK). Projektet går över i leverans- och etableringsfas med start i Sigtuna.
VD har ordet – Leveranser och fortsatt framdrift
Sommarsemestrar under tredje kvartalet medförde en uppgång i persontrafiken så att denna nu närmar sig rekordåren innan pandemin. För Train Alliance innebär det högre beläggning i svarvanläggningen i Hallsberg. Parallellt fortlöper godstrafiken utan större variationer men här finns orostecken i form av högre banavgifter 2025 i kombination med många planerade underhållsarbeten i det hårt belastade järnvägsnätet, vilket väntas inverka negativt på såväl kapacitet som transporttider.
Produktmix lyfter lönsamheten
Train Alliance rörelseintäkter ökade under kvartalet till 70,5 (65,4) mkr för att under årets första nio månader summera till 221,9 (209,8) mkr. Bruttomarginalen stärktes till 28,0 (24,9) procent, huvudsakligen till följd av en bättre produktmix med en högre andel konceptleveranser. Personalstyrkan har utökats för att kunna hantera större affärsvolymer med bibehållen hög kvalitet. Trots detta stärktes rörelsemarginalen något under kvartalet till 13,1 (13,0) procent. Soliditeten var alltjämt hög på 75,4 procent och kassalikviditeten medger planerade investeringar.
Huvudfokus för Train Alliance under kvartalet var etableringen av en ny lokverkstad i Borlänge som ska stå klar för hyresgästen i november 2024. Projektet har genomförts i ett mycket högt tempo utan att tumma på säkerhetskrav.
Storaffär i Hallsberg rycker närmare
I Hallsberg har arbetet med nya väganslutningar i det närmaste slutförts. Arbetet är ett led i förberedelserna för den planerade utbyggnaden av logistiklösningar på området.
En central del i dessa planer är den större affär vi aviserade i början av 2024 med ett europeiskt logistikföretag. Sedan dess har vi arbetat med förstudier och design av en järnvägskopplad lösning för dem. Målet är att slutföra detta förberedande arbete under första kvartalet 2025 och då också kunna presentera den planerade lösningen. Parallellt för vi diskussioner om logistiklösningar med flera andra potentiella kunder vilket befäster Hallsbergs strategiska läge i TEN-T nätet.
RailCenter Hallsberg som syftar till kompetensförsörjning och möjliggörande av utbildning och praktik inom järnvägsyrkena har formellt startat med en organisation som leds av Hallsbergs kommun. Train Alliance kommer att erbjuda praktikplatser och på sikt även nya utbildningslokaler.
EU-bidrag om 28,7 MEUR
Vårt arbete med att söka medfinansiering för en utveckling av Rosersberg och Brista har efter kvartalets slut resulterat i att vi beviljats ett EU-bidrag om 28,7 MEUR (ca 327 MSEK). Detta är en viktig milstolpe i arbetet med att stärka järnvägens konkurrenskraft och attraktion.
Projektet som vi kallar SMARTCargo beräknas löpa över tre år omfattar en total projektvolym om 94,8 MEUR (ca 1 080 MSEK), där EU-bidraget svarar för 30 procent. Det ska stärka kapacitet och funktion i den svenska delen av det europeiska järnvägsnätet TEN-T och därigenom möjliggöra en ökad övergång från fossila lastbilstransporter till gröna och hållbara järnvägstransporter.
I och med beviljandet av EU-bidraget går SMARTCargo över i leverans- och etableringsfas med start på Train Alliances område i Sigtuna. Här etableras ett högkvalitativt sidosystem med mer kapacitet och flexiblare funktioner för godstrafiken på järnväg till våra terminaler i Rosersberg och Brista. Konceptet ska etableras även på andra orter i vårt nationella linjenät.
Detaljplanearbetet i Tillberga och vår fastighet om närmare en miljon kvadratmeter löper planenligt. Vi har redan i detta relativt tidiga skede intressenter med tydlig koppling till järnvägsverksamhet.
Terminalen i Ånge, där vi är infrastrukturförvaltare för de kommunägda spåren, övergick i ett normalt förvaltningsläge efter att de brister som identifierades i samband med övertagandet åtgärdats. Ånge är ur flera aspekter en intressant ort för Train Alliance både idag och för framtiden.
Miljö- och kvalitetsarbetet fortsätter
Kvartal tre är också den period som bolaget genomför sina årliga externa revisioner inom kvalitet och miljö vilket är en viktig del i vår utveckling av ledningssystemet. Vi är också stolta över att våra två senaste verkstäder i Hallsberg blivit miljöklassade enligt Breeam. På dessa två anläggningar monteras nu solpaneler på tak, vilket minskar vårt klimatavtryck och också efterfrågas av kunder.
Vi står inför en händelserik avslutning på 2024 som vi ser mycket fram emot. Jag vill avslutningsvis tacka våra ägare, investerare och kunder för förtroendet.
Joakim Weijmer, VD Train Alliance
Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande och återfinns på följande länk: https://www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/
Denna delårsrapport är sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 oktober 2024, kl. 08.00 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Otto Persson, styrelseledamot och IR-ansvarig
Mail: otto.persson@trainalliance.se
Tel: 0582 – 121 00
Certified Adviser
Avanza Bank AB
Om Train Alliance
Train Alliance är ett specialiserat fastighetsbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 3 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza som Certified Adviser.