Slussterminaler
Transportsektorn finns till för att tillgodose de önskemål som människorna i samhället har, vad gäller att transportera sig och att transportera varor. Transportbranschen förändras i takt med att önskemålen gör det. En sak är dock densamma – utan transporter skulle samhället stanna.
Framtidens fossilfria stadslogistik
Transportsektorn finns till för att tillgodose de önskemål som människorna i samhället har, vad gäller att transportera sig och att transportera varor. Transportbranschen förändras i takt med att önskemålen gör det. En sak är dock densamma – utan transporter skulle samhället stanna.
Slussterminal – funktion
Kluster för fossilfri logistik
”Slussterminal”
Ett alternativ till ”ren” stad med tanke på långväga leveranser som kommer utifrån med järnväg/lastbil och ska levereras till stadskärnor som idag är miljözon 1 kan vara att införa så kallade slussterminaler (cityhubbar), strategiskt placerade runt stadsområden där långväga gods om och samlastas i eldrivna fordon.
I slussterminalen kan samlastning ske till affärer/industrier eller via mikroterminaler hela vägen till konsument. En slussterminal är ett modernt begrepp av en järnvägsgodsterminal eller kombiterminal som ska samverka i ”shift to rail” och ge möjligheten att försörja och distribuera godsflöden på ett fossilfritt sätt ända ut till konsument i stadsområden.
Train Alliance, ”ligger steget före”
Vad kan Train Alliance bidraga med och stödja:
- Infrastrukturförvaltning av järnvägsanläggning.
- Etablering, byggnation och tillståndsinförskaffande av anslutningsväxel och punkter från huvud och sidosystem.
- Simulering, stressberäkning och funktions och kapacitetsberäkningar för en komplett slussterminalanläggning.
- Utformning och behovsberäkning av kringfunktioner.
- Olika finansieringslösningar.
Slussterminal – funktion
Kluster för fossilfri logistik
Varför Slussterminal? – Vi transporterar mycket
När kommuner bildar miljözon 2.0 med krav på fossilfria leveranser.
När kommuner inför hårdare miljökrav kan transporter minskas radikalt vilket innebär bättre närmiljö, minskad olycksrisk, minskat slitage/underhåll,
En studie som är gjord 2023 av KTH visar:
- I snitt tio leveranser av olika transportföretag genomfördes per bostadsområde och dag i Stockholm under normalperiod och mer än dubbelt så många under högsäsong.
- Under högsäsong observerades 27 olika transportföretag som gjorde hemleveranser.
- Cirka 17 procent av de observerade fordonen inom sista milen- transporter är eldrivna.
Varför Slussterminal
Fossilfritt 0 – 50 km?
På Sveriges vägar transporteras varje år 450 miljoner ton varor på lastbilar.
Allra flest transporter sker dock lokalt eller regionalt på en relativt kort sträcka. Ungefär hälften av transporterna är kortare än 50 kilometer.
Sträcka för godstransporter med lastbil
Ảr 2020. Källa: Trafikanalys
Politisk påtryckning kan skynda på omställningen
När kommuner bildar miljözon 2.0 med krav på fossilfria leveranser
Sluss/Micro – terminaler
Slussterminal 2.0
Vilka tjänster kan leverantörer förvänta sig
- Lossning – sortering – om märkning – konsolidering från långväga lastbil/järnvägs transporter.
- Leveranser för livsmedel – Kylzoner, livsmedelshantering enligt HACCP.
- Leveranser bygglogistik med möjligheter till ytor för returleveranser.
- Leveranser för avfallshantering samt uppsamling för returtransorter.
Potentiella transporter som kan köras på EL
När kommuner bildar miljözon 2.0 med krav på fossilfria leveranser
Ca 225 miljoner ton gods (50% inom 50 km) levereras genom en och samma slussterminal och med eldrivna fordon vilket minskar trafik, buller, olyckor, miljöbelastning och luftföroreningar.
Antalet leveranser minskas i genomsnitt från tio till en.